FANDOM

Holman Consecration of Aaron and His Sons

משה רבינו מנחם את אהרן הכהן illustrators of the 1890 Holman Bible

ב"מחזור רבא" ליום כפור מובא הציטוט הבא לפי הקריאה בתורה בפרשת השבוע המספרת על מות שני בני אהרן: "נוהגים אנשי מעשה למרר בבכי בעת קריאת הפסוק אחרי מות שני בני אהרן ולהוריד דמעות על סילוקן של צדיקים והיא סגולה לכפר עון שלא ימותו בניו בחייו" - אמן כן יהי רצון.

ויקרא רבה מונה ארבעה דברים שבעטיים מתו: "על הקריבה ועל ההקרבה, על אש זרה ועל שלא נטלו עצה זה מזה" (פרשה כ'). חז"ל הגיעו לידי חמש עשרה סיבות.

עוד על כך במאמרו של עו"ד פנחס חליוה מות בני אהרון - החטא ועונשו במדרשי חז"ל בדף השבועי של אוניברסיטת בר אילן.

עוד על פרשת השבוע

חלקה של מרים הנביאה בגאולת ישראל ממצריםעריכה

דר יעל לוין כתבה במוסף בשבת של השבועון "מקור ראשון" לשבת חול המועד פסח תש"ע על "הגואל השלישי" - מרים הנביאה. לדעתה, למרות שמקומה נפקד מהסיפור המקראי, מקורות רבים מציינים אותה עם שאר גואלי מצרים. דמותה של מרים הולכת ונכנסת את תודעת חג הפסח". היא מצטטת מקורות אחדים לכך:

  1. מיכה הנביא כתב:" כִּי הֶעֱלִתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, וּמִבֵּית עֲבָדִים פְּדִיתִיךָ; וָאֶשְׁלַח לְפָנֶיךָ, אֶת-מֹשֶׁה אַהֲרֹן וּמִרְיָם." (ו',ד') - הנביאה מוצגת בשורה אחת עם אחיה.
  2. ב"מכילתא דרבי שמעון בן יוחאי" נאמר : "היום אתם יוצאים בחדש האביב בחדש שהוא כשר, לא חם ולא צוגן. וכן הוא אומר אלקים מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות (תה׳ ס"ח (ר"א] בכושרות במעשה כשרים שבהן אלו אברהם יצחק ויעקב. ד" א זה משה אהרן ומרים. [1] - עמוד 38 - דהיינו אלו הנהיגו את בני ישראל.
  3. ב"ספרי" נאמר בהקשר לפרשה בה נידונה מרים הנביאה להיות מצורעת :"בצאתכם ממצרים. בשעת גאולתכם (אנא שתלה הכהוכ הכל) [ועכבו) וללמדך שכל זמן שהיו הדגלים נוסעים לא היו הולכים עד שמרים מקדמת לפניהם . וכה״א ואשלח לפניך את משה אהרן ומרים" - כלומר למרים היה חלק פעיל בניווט בני מישראל במדבר.

עוד באותו נושא מאמרה של דר' יעל לוין כנגד שלושה גואלין

טעמה של ספירת העומרעריכה

בטעמה של מצווה זו מסביר ה"חינוך", שכל עיקרם של ישראל אינו אלא התורה, ולכן אנו מונים ממחרת הפסח עד נתינת התורה כדי להראות כמה נכספים אנו ליום הזה. ולכן אנו מתחילים לספור את הימים שעברנו ולא את הימים שנעבור, כדי לא להזכיר בתחילת חשבוננו את ריבוי הימים.

חכמי הסוד, המה גורי האריז"ל, מייחדים את ימי הספירה לתקן בהם פגמים אשר נפלו בשבע המידות אשר עליהן העולם בנוי. ואלו הן שבע המידות: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות. וחשבונם הוא כך, מחלקים את ארבעים ותשעה הימים לשבעה שבועות. שבוע הראשון כולו חסד, אלא שהיום הראשון שבו הוא חסד שבחסד, והשני גבורה שבחסד, והשלישי תפארת שבחסד, וכן כל שבעה ימים עד מלכות שבחסד. שבוע שני כולו גבורה, אלא שהיום הראשון שבו הוא חסד שבגבורה, והשני גבורה שבגבורה וכן על זה הדרך כל שבעה השבועות.

ואלו הם אותם ארבעים ותשעה הימים הראשונים שספרו ישראל מיום צאתם מרעמסס סוכותה עד שבאו להר חורב והתייצבו בתחתית ההר לקבל את התורה, בהם נתעלו ישראל בכל המידות האלה יום אחר יום, מידה אחר מידה, שבת אחרי שבת, עד שביום האחרון מן השבוע האחרון זכו למלכות שבמלכות, והיה כל העולם כולו מתוקן אצלם במלכות שמיים בלבד, ואז נעשו כולם ממלכת כהנים וגוי קדוש בקדושת התורה לעולם ועד

לפי דוד סופר אתר TOG חדשות ותוכן יהודי

קבר יוסף בשכםעריכה

thumb|350px|left|סיור בהנהגת המטה העולמי להצלת העם והארץ הרב שלום דב וולפה

Jeusua ben nun

כידוע, כבר עברו יותר מעשר שנים, מאז שנאלצנו לפנות את קבר יוסץ הצדיק בשכם . לצערינו ניתן לצפות בו ממצפה יוסף הצדיק בהר גריזים, אשר הוקם ביוזמת תושבי הר ברכה, יצהר וחסידי ברסלב. בחול המועד פסח הגיעו למצפה מאות מטיילים סיור בהנהגת המטה העולמי להצלת העם והארץ הרב שלום דב וולפה.

אל"מ איציק בר, מפקד חטיבת שומרון, אמר בראיון ליועז הנדל שפורסם ביום י"א ניסן תש"ע כי הוא מדבר על ההישג בשיפוץ קבר יוסף. לדבריו, בטרם נכנס לתפקידו היה האתר מוזנח טנראה "כמו דיר חזירים". לטענתו :"בשנה האחרונה הוקם שם מקום מסודר להשתטחות, וכרגע החטיבה מקדמת פרויקט גדול לשיפוץ המקום ולהפיכתו נגיש למתפללים יהודים".

הרוצה לבקר בקבר יוסף עליו להרשם מראש על ידי משלוח מייל לכתובת : shechem1@gmail.com

הקש לקריאת פרטים נוספים על קבר יוסף

תמונות ממצפה יוסף בהר גריזים לעבר קבר יוסף הצדיק

קבר יהושע בן נוןעריכה

השבוע ניתן לבקר גם בקבר יהושע בן נון, נון אביו וכלב בן יפונה ב"תמנת חרס" , כפי שנאמר בספר יהושע:" וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ בִּגְבוּל נַחֲלָתוֹ, בְּתִמְנַת-סֶרַח אֲשֶׁר בְּהַר-אֶפְרָיִם, מִצְּפוֹן, לְהַר-גָּעַשׁ ". מבנה הקבר המיוחס ליהושע בן נון נמצא במרכז הכפר הערבי "כפל חרת'". לפי המסורת יום פטירתו של יהושע בן נון הוא כ"ו בניסן.

בספר כפתור ופרח כתוב "ורבים משטחים שם על הקבר המיוחס ליהושע בן נון וכן נמצא בספרי המסעות הנאמנות במאות עברו ( ספר כפתור ופרח, עמוד ס"ז) . על פי מסורות יהודיות, שומרוניות ומוסלמיות, נמצאים במקום קבריהם של יהושע בן נון, אביו-נון וכלב בן-יפנה. בתוך מבנה הקבר המיוחס להם גדל עץ אלה-ארצישראלית עתיק וגדול ממדים. עולי רגל מציינים כי נהגו להשתטח על הקברים משנת 1258.

על קבר יהושע בן נון

אתר שלישי לביקור, עליו כתבתי בויקיקדומים הקודם הוא ליום כ"ח בניסן יום כיבוש יריחו – טיול באזור והתוועדות עם הרב יצחק גינזבורג שליט"א בבית הכנסת "שלום על ישראל" כ"ח ניסן הוא יום כבוש יריחו. תמיד קיימנו התוועדות גדולה עם הרב יצחק גינזבורג ביריחו בבית הכנסת "שלום על ישראל", ומאז עשר שנים שאיננו מתפללים בבית הכנסת קיימנו התוועדות זו בבית חגלה. השנה בע"ה נקיים את ההתוועדות בציבור גדול בבית הכנסת "שלום על ישראל" ביריחו, בין השעה 16:00 ל- 23:00.

ביום שני, כ"ח ניסן (12/04/2010) אוטובוס ייצא מנתניה ב-9:00 בבוקר ויעבור דרך פתח תקווה וכביש חוצה שומרון.

  • נוסעיי האוטובוס מנתניה יטיילו באזור עין חגלה , נהר הירדן ועוג'ה . באחר הצהריים יצטרפו להתוועדות של הרב גינזבורג בבית הכנסת "שלום על ישראל" ביריחו.
  • אוטובוס נוסף ייצא מירושלים דרך בית חוגלה ומבואות יריחו. שעת המשוערת של היציאה מירושלים: 15:00.

ההרשמה חובה אצל ארנה 052-8699300 או יוני 052-3527313 .

ליום השואה:ככה זה התחיל - חוקי הגזעעריכה

La difesi della razza 2

מבטאון חוקי הגזע - יהודים מוצצים דם מנערה קתולית

ביצוע השואה לא היה ניתן לביצוע ללא הכנת העם אשר בתוכו שכנו היהודים. לכן, הצעד הראשון היה החלת חוקי הגזע. באיטליה יצא מסמך, בחתימת עשרות אנשי מדע, לפיו העם היהודי אינו צאצא לעם הקדום ממנה בא מייסד דת הנצרות. וכך מנוסח סעיף 9, הידוע לשמצה:

"מבני שם אשר הגיעו במרוצת ההיסטוריה לחופי מולדתנו הקדושה, לא נותר כמעט זכר. כיבוש סיציליה בידי הערבים גרם לכך שתהליך התבוללותם היה מהיר. רק קומץ מהם, היהודים, מייצגים את אוכלוסיה שלא התבוללה באיטלקים. מקורם בגזעים לא אירופים ולכן הם שונים לגמרי מאיתנו""

מלבד העובדה שהיהודים נאלצו להפרד ממקומות עבודתם ומרכושם, במידה שהיה מסדר גודל מסויים, רושם חזק הותירו חוקי הגזע על הילדים, הנוער והצעירים. בבת אחת, "הדור הצעיר" נדרש לצאת ממוסדות הלימוד, לא להכנס לספריות ציבוריות ולנתק מגע עם החברים שאיתם הוא גדל - וכל זה ללא מורת רוח מצד חבריהם הלא-יהודים והציבור האיטלקי. הדעה הייתה שאם המדינה החליטה כך והשליט תומך בצעדים, הרי יש הצדקה לכך. היה בודדים בלבד, אשר הביעו מורת רוח מחוקי הגזע ‏‏.

החוק חייב לספק חינוך עממי. לכן, הילדים היהודים הורשו ללמוד בכיתות מיוחדות בבתי הספר הממלכתיים, לאחר שעות הלימוד. ברוב קהילות איטליה הוקמו מוסדות חינוך יהודיים עבור הנערים מעל לגיל בית הספר העממי. הם קלטו גם את המורים אשר פוטרו ממוסדות החינוך הממלכתיים.

ליום השואה:כאשר חנה חצתה את הכבישעריכה

(מתוך רומן היסטורי על תולדות משפחתי - משפחת ונטורה בימי השואה)

La mama

חנה על רקע מחנה הריכוז בפוסולי

חציית הכביש, פעם אחת יותר מדי, הביאה למעצרה של אנה ונטורה. בתקופה בה היהודים נרדפו באיטליה - דצמבר 1943. היו אלה צעדים ממדרכה אחת לשנייה. אך גם ממציאות אחת לאחרת. היא המשיכה ללכת ולא בלמה את דרכה לעבר האסון הבלתי נמנע. כל מה שהיא בקשה הוא לחצות את הכביש לעבר ביתה, ממנו נמלטה באישון לילה, על מנת לאסוף את התרופות שנשכחו בעת מנוסה, עבור אימה המבוגרת. שם כבר חיכו לה חיילי האס.אס. וכך היא נלקחה למחנה הריכוז בפוסולי ( Fossoli) ולאחר מכן לאושוויץ. כך החל תאור סופה של "משפחה אחת" בהוצאת Giunta.

הסופר פאולו צ'אמפי כתב, כי לאחר פירסום הספר: "חלפו שבועות אחדים ואני מנסה לשוב ולחשוב על תוכנו של הספר. לחשוב כיצד רצון העם האיטלקי והנסיבות הביאו לידי כך שהמעבר בכביש הביא כמעט לסיום דרכה של "משפחה אחת".

האומנם, ההבדל טמון במועד בו חוצים את הרחוב? אם לא חוצים בזמן הנכון, הכול עלול לקרות, בכמה מטרים המפרידים בין המדרכה בצד השני. הספר הציג את תולדות המשפחה הזאת, חשבנו על כך הרבה פעמים וכל פעם התגלתה לי תופעה שלא ציפיתי לה. ואז עולה התפרצות של רגשות שאינה מובנת לי - איני מצליח לרדת לעומקו של עניין - זה קורה לנו גם בבית.

אנו יוצאים מהבית, הדלת נסגרת מאחורינו. ואז אני מתחיל לצעוד ברחובות השכונה , סך הכול אני מתכנן לבקר במקומות בודדים: לרכוש את העיתון, לממש את הקופון שהיה צמוד לפרסומת בעיתון וליטול כיכר לחם מהמאפייה החביבה עלי. לפעמים, באופן לא מפתיע, המחשבה, מה עלול לקרות לי לאחר חציית הכביש, נוחתת עלי רגע לפני הירידה לרחוב. אם זה כאשר הרמזור מראה "אור אדום" או כאשר אני ממתין מול התמרור הירוק במעבר להולכי רגל בצומת מסוכנת. צומת שבה משהו יכול לקפוץ בראש על מנת לפלס את הדרך.

כן, זה קורה בעיקר לשבריר שנייה, לאחר מכן אני עובר למדרכה בצד שני של הכביש, המתח מתפוגג. כאילו לא התרחש דבר, אפילו לא מורגש, שכן לא קרה דבר בעל משמעות. ואני לא יכול להתאפק, כי הבזק של מחשבה משאיר אותי שם, מורגש רפלקס בלי רצון, כמעט "טיק" עצבני. לכופף את הראש, לסרוק את הבהונות, הנעלים כבדות כמו קוביות בטון. אני עוצר. מהסס. עדיין עומד וניצב על מקומי.

ההרגשה היא בערך כמו כשאתה צולל לתוך מים של בריכת שחייה, בתחושה שממתינים לך מים קרים בברכה. אתה חש כי ברגע המדויק שקודם הרגע שבו אתה מתנתק מקצה הבריכה, כאשר אתה לא יכול להתאפק. רגע קצר מידי אפילו בשביל לצלם של האצבעות של עצמך, רגע שאינו חזק מספיק כדי להחזיק מחווה או נחישות חדשה. מספק לא יותר מאשר תשובה חסרת תועלת. כאן, כמו רגע זה. קו פרשת מים, כמו וילון היורד בין המערכה הראשונה והמערכה השנייה. רגע חשוך מרפא.

כמו רגע של יום אחד בשנת 1943, כאשר אנה מחליטה לחצות את הכביש. המקור : Pubblicato da paolo ciampi a 04.03

ליום השואה: פעילות הבריגדה היהודיתעריכה

Bet olim treviso

בית עולים בטרוויזיו

בתום המלחמה רוכזה הבריגדה בעיר טרוויזיו , ליד משולש הגבולות של איטליה, אוסטריה ויוגוסלביה. כך היא איפשרה תנועה חופשית של פליטים יהודים, אשר נותרו בחיים במרכז אירופה, לנמלי איטליה, בדרכם לארץ ישראל. ביולי 1945 הועברה הבריגדה לבלגיה ולהולנד . לאורך כל הדרך אספו חיילי הבריגדה פליטים יהודיים רבים, ריכזו אותם בהכשרות, חלקם במשקים חקלאיים, וסייעו לשארית הפליטה באירופה לעלות ארצה. עד למועד העלייה ערכו פעולות חינוך ותרבות בקרב "העקורים" (כך נקראו הפליטים) וילדיהם. בסוף המלחמה יצרו חיילי הבריגדה קשר עם השרידים ב מחנות הריכוז והשמדה (כדוגמת שחרור מחנה ברגן בלזן).

פעילות מסוג נוסף היה לחיילי הבריגדה. חלקם עלו לארץ ישראל בשנות ה-30- ה-40 והם החליטו לבקר את משפחותיהם שנותרו בגולה. הביקורים החלו רק בתום המלחמה, כאשר חיילי הבריגדה הופיעו במקומות הולדתם עם מדי הצבא הבריטי הכובש. כתב יחזקאל שמשא (מתושבי קדומים) , מחיילי הגדוד העברי השלישי (מתוך מכתב ארצה):

היום שבתי מביקורי בארצות הדמים - פולין וגרמניה - הייתי מהלך על קברי אבות, בקשתי למצוא את הורי ואת אחיותי, אך לא מצאתים.
דב קנוהל, ביקור בפולין, עמוד 398

כאשר סבר כי גילה פרטים על אחותו הבכורה, נסע לעיר הקרובה ואחר כך המשיך למחנה עקורים בגרמניה, שנמסר לו ששם אולי ראו אותה. היות והמסע כולו היה ללא רשות, הוא כותב מכתב זה מהכלא הצבאי.

כך הוא מסכם מה שהוא ראה בפולין: ילדים חיוורים גזוזי שער, גמדיים בבית הספר של "פועלי ציון שמאל", חיים נטולי חזון של חברת נוער שחזרו מהמחנות, עינים עצובות וגעגועים בחברה יהודית אינטילגנטית. מסכם יחזקאל, אנו אנשי הבריגדה חוזרים ארצה, מי ימלא את מקומינו ויסייע לשארית הקליטה להתאושש ולעלות ארצה.

שימושון: מדיניות דוחות אזהרה עריכה

מבזקון

החל מיום חמישי 1.4.2010 , מדיניות האכיפה בתחום דוחות האזהרה משתנה בהתאם למסקנות והמלצות שהתקבלו בתום עבודת מטה שנערכה ע"י צוות מקצועי באגף התנועה , כאשר מעתה יהיו זכאים להמרה לדוח אזהרה , נהגים בעלי 10 שנות ותק של רישיון נהיגה וחמש שנים ללא רישום תעבורתי מכל סוג .

בנוסף לאמור , בעבירות מסוימות שנקבעו , כגון: תמרור עצור, עקיפה בקו הפרדה רצו ף וכן שימוש בטלפוניים ניידים במהלך נהיגה - לא תתבצענה הסבות לדוחות אזהרה גם אם הקריטריונים הנ"ל מתקיימים .

מדובר בשינוי מדיניות אכיפה לאחר שזו נבחנה במסגרת מחקר אשר בחן אפקטיביות השימוש בדו"חות אזהרה , במסגרתו בוצעה סקירה ספרותית והשוואה למדיניות אכיפה בעולם ומחקר אמפירי - כמותי על פני שנתיים ( 2007-2008) בקרב 10,000 נהגים ( שמחציתם קבלו דוח אזהרה ומחציתם דוח רגיל).

אטרקציה: פאר נורבגיהעריכה

המצעד הגדול של המשמר המלכותי הנורבגי